مراسم دیدار دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با رهبر معظم انقلاب شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور حدود هزار دانشجو برگزار شد،که با حواشی جالبی همراه بود.

* از همان اوایل ماه مبارک رمضان که حدود دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب مشخص شده بود، دربه‌در دنبال کارت بودم. یواش یواش همه تلفن‌ها و چت‌ها برای رد و بدل کارت معطوف شده بود.

 *ساعت که کمی از ساعت 15 می‌گذرد، انتهای خیابان فلسطین آروم آروم شلوغ می‌شود. افرادی که با ماشین‌ها می‌گذرند، از حاضران می‌پرسند که "امروز هم آقا دیدار دارند؟" که جواب می‌شنوند: "بله، دیدار دانشجویی است".

 


* قرار بود همان دیروز تعداد دیگری کارت دیدار صادر شود که قبل از صدور، به دانشجویان دیگری قول آنها را داده بودند اما این کارت‌ها صادر نشد و تعدادی از آنها با هزاران امید و آرزو جلوی در ورودی آمده بودند تا بلکه فرجی شود و کارتی از غیب برسد. حتی برخی از آنها از شهرستان آمده بودند. هر دانشجویی هم که با کارت پیش می‌آید تا وارد شود همه با نگاه حسرتی به او نگاه می‌کنند و یک سوال تکراری که "کارت اضافی نداری؟"

* مانند همه دیدارها، از دقایقی قبل از ورود آقا به حسینیه شعار «ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم» دانشجویان بلند می‌شود. ناگهان انتظار دل‌های مشتاق پایان می‌یابد و رهبر انقلاب در میان اشک‌ها، لبخند‌ها و شعارهای افسران جنگ نرم وارد حسینیه می‌شوند. بعد از پایان شعارها هم طبق همیشه سرود دسته جمعی آغاز می‌شود.

* وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، برخی از روئسای دانشگاه‌ها و دیگر مسئولان دانشگاهی نیز تقریبا همزمان با رهبر انقلاب وارد حسینیه می‌شوند.

* پس از  سرود دسته‌جمعی قاری مراسم پشت تریبون می‌رود و تلاوت قرآن را آغاز می‌کند که از دانشجویان است. وی بعد از قرائت قرآن به سمت آقا می‌رود و پس از گفت‌وگوی چند ثانیه‌ای چفیه آقا را از ایشان می‌گیرد، البته مسئولان بیت چفیه دیگری به آقا می‌دهند که آن نیز نصیب سخنران بعدی ‌می‌شود و پس از سه بار تعویض چفیه مجری برنامه از سخنرانان می خواهد اجازه دهند تا پایان مراسم چفیه بر گردن رهبر انقلاب بماند.

* رسمی برای انتخاب مجری وجود داشت و آن این بود که مجری به صورت گردشی از ادوار تشکل‌های دانشجویی انتخاب می‌شد. امسال نیز مجری مراسم اسحاق ریاحی از بچه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بود.

* ابوالفضل چمندی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، سهیل عظیمی نماینده فعالان قرآنی، مصطفی دینی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، احمد مداحی نماینده بسیج دانشجویی، محمد رضایتی نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، مهدی زینالو از معاونت علمی ریاست جمهوری، علی محمدزاده نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی، امین عباسی نماینده تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، مصطفی صادقی‌فر نماینده دفتر تحکیم وحدت، محمدمهدی کرامتی، نخبه علمی و دانشجوی دکترا، حمیدرضا صالحیان نماینده گروه‌های جهادی دانشجویی و خانم فرزانه فرشید نیک به نمایندگی از انجمن‌های علمی در حضور رهبر انقلاب دغدغه‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح کردند و بعد از آن هم به بهانه تقدیم متن مکتوب سخنان خود به رهبری، با ایشان درددلی هم می‌کنند تا دست نوازشی بر سر و رویشان کشیده شود.

* حضور مصطفی دینی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در بین سخنرانان هم از نکات جالب دیدار امسال بود. از سال 89 که محی‌الدین فاضلیان دبیر وقت این تشکل مقابل رهبر انقلاب سخنرانی کرد، تا امسال با وجود دعوت، از این فرصت استفاده نمی‌کردند. ایمان ملکا و محمد صدرایی هم از دبیران سابق این تشکل در این دیدار حضور دارند.

* در بین این 12 نفر تنها کسی که سخنان خود را به موقع تمام کرد، خانم فرشید نیک بود و باقی دانشجویان با تذکر مجری روبرو می‌شدند. مجری‌ها هم که طبق همیشه برای پایان دادن به صحبت‌های دانشجویان از ترفند‌های! مختلف استفاده می‌کنند. از فرو کردن آرام نوک خودکار به پای آنها تا بهره‌گیری از سوزن. رهبر انقلاب هم مانند همیشه از سخنان دانشجویان نت برداری می‌کنند.

* وقتی سخنان رضایتی دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تمام می‌شود و خدمت رهبر انقلاب می‌رسد. بعد از اینکه سخنانی بین وی و رهبری رد و بدل می‌شود، حضرت آقا صورت رضایتی را می‌بوسند. از میان دانشجویان تعدادی کمی نیستند که صدایشان به غبطه بلند شده است.

* بخش‌هایی از سخنان یکی از نمایندگان تشکل‌ دانشجویی درباره فتنه  88 تکبیر چند باره جمعیت را به همراه داشت.

* نماینده انجمن اسلامی دانشگاه تهران نکاتی را درباره وقایع کهریزک و کوی دانشگاه تهران در سال 88 مطرح کرد که رهبر انقلاب در خصوص این سخنان فرمودند: "یکى از برادرها به قضایاى سال 88 و این حرفها اشاره کردند. من خواهش میکنم اگر چنانچه مسائل سال 88 را مطرح می‌کنید، مسئله‌ اصلى و عمده را در این قضایا مورد نظر و در مدّ نگاهتان قرار دهید؛ آن مسئله‌ اصلى این است که یک جماعتى در مقابل جریان قانونى کشور، به شکل غیر قانونى و به شکل غیر نجیبانه ایستادگى کردند و به کشور لطمه و ضربه وارد کردند؛ این را چرا فراموش می‌کنید؟ البته ممکن است در گوشه و کنار یک حادثه‌ى بزرگ زد و خورده‌ائى انجام بگیرد که انسان نتواند ظالم را از مظلوم تشخیص دهد؛ یا یک نفر در موردى ظالم، در موردى مظلوم باشد؛ این کاملاً امکان‌پذیر است. اما در این قضایا، مسئله‌ى اصلى گم نشود.

در انتخابات سال 88، آن کسانى که فکر می‌کردند در انتخابات تقلب شده، چرا براى مواجهه‌ى با تقلب، اردوکشى خیابانى کردند؟ چرا این را جواب نمی‌دهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومى، نخیر، به شکلى که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهى نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصى می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا براى کشور هزینه درست کردید؟ اگر خداى متعال به این ملت کمک نمی‌کرد، گروه‌هاى مردم به جان هم مى‌افتادند، می‌دانید چه اتفاقى مى‌افتاد؟ مى‌بینید امروز در کشورهاى منطقه، آنجاهائى که گروه‌هاى مردم مقابل هم قرار می‌گیرند، چه اتفاقى دارد مى‌افتد؟ کشور را لب یک چنین پرتگاهى بردند؛ خداوند نگذاشت، ملت هم بصیرت به‌خرج دادند. در قضایاى سال 88، این مسئله‌ى اصلى است؛ این را چرا فراموش می‌کنید؟ درباره‌ى حادثه‌ى سال 78 هم ما حرف زیاد داریم؛ آن هم داستان دیگرى است." سخنان صریح ایشان در مورد فتنه 88 با تکبیر دانشجویان همراه می‌شود.

* نماینده اتحادیه انجمن اسلامی مستقل نیز در بخشی از سخنان خود گفت: "ما به وزیر علوم آینده هشدار می‌دهیم در صورتی که افرادی بخواهند دانشگاه را پیاده نظام احزاب سیاسی سازند، به شدت برخورد خواهیم کرد" که آقا در این باره فرمودند: "من معناى این «شدت» را درست نفهمیدم!" که این سخن رهبری با خنده دانشجویان مواجه شد.

* نماینده بسیج دانشجویی نیز از رهبر انقلاب خواست تا اعتدال را تعریف کنند که ایشان در این خصوص فرمودند: "یکى از دوستان به مسئله‌ى اعتدال اشاره کردند و از من خواستند که «اعتدال» را معنا کنم؛ چون دولت منتخب، شعار اعتدال می‌دهد. به نظرم این تکلیف من نیست که اعتدال را معنا کنم. بالاخره هر کسى یک نیتى، یک فکرى پشت سر حرف و شعارش هست. رئیس جمهور منتخبِ محترم حتماً این کار را خواهد کرد و اعتدال را معنا خواهد کرد و عرصه براى قضاوت‌ها باز است؛ ما هیچ کس را از قضاوت کردن درباره‌ مطالبى که گفته می‌شود، منع نمی‌کنیم."

* تغییر چهره برخی از مسئولان در حین طرح انتقادات دانشجویان در محضر آقا نیز نکته جالبی است، مسئولانی که شاید این آخرین باری است که در کسوت دولت دهم در این مراسم حضور دارند.

* هرچه به سخنرانی نفرات پایانی دانشجویان نزدیک می‌شویم، کاسه صبرها لبریز می‌شود و همه دعا می‌کنند که سخنرانی آنها سریعتر تمام شود و رهبر انقلاب سخنان خود را آغاز کنند.

* وقت اذان و پایان سخنان رهبر انقلاب، حاضران نماز مغرب و عشا را به ایشان اقامه می‌کنند. کسانی که نمازهای ظهر و عصر را در ماه مبارک رمضان به حسینیه آمده باشند، تفاوت بین این دو نماز را به خوبی حس می‌کنند. چرا که ایشان نماز مغرب و عشا را به میزان محسوسی سریعتر از نماز ظهر و عصر می‌خوانند. حتی نافله‌ها را هم خلاصه می‌کنند.

* پس از نماز سفره‌های افطار پهن می‌شود. تا دو سال پیش شام افطارها زرشک پلو با مرغ بود که سال گذشته بعد از اینکه به دلیل گرانی مرغ، چلو مرغ در ردیف غذاهای تجملی قرار گرفت، شام به لوبیاپلو تبدیل شد. امسال هم شام قیمه بود. البته برخی مطمئنا هیچ چیزی از افطار متوجه نشدند چون که هر از چند گاهی روی پا می‌ایستادند تا ایشان را تماشا کنند.

* کسانی هم که اطراف آقا نشسته‌اند، مانند هرسال به ایشان اجازه نمی‌دهند درست و حسابی افطار کنند و هر چند دقیقه فردی از میان جمعیت بلند می‌شود و  با کسب اجازه از محافظان دقایقی نزد ایشان می‌روند.

 

 




برچسب ها : سیاسی و نظامی  , فرهنگی  ,