شخص شخیص پیامبر اسلام سزاوار همه گونه احترام واکرام می باشد. شریعت پیامبر اسلام به علت توافق آن با عقل و حکمت در آینده عالم گیر خواهد شد .

واشنگتون ایروینگ نویسنده وکنسول آمریکا در اسپانیا :

تمام آیات  قران محکم وپر معنی میباشد و از روی شعور نوشته شده است. بنابر این سندی که باعث تسلی قلب خودمان در دست باشد نداریم.

 

کارل ماکس فیلسوف وسیاست مدار آلمانی الاصـل قرن 19 :

محمد مردی بود که ... از میان مردم بت پرست با اراده ی آهنین برخاست وآنان را به یکتا پرستی دعوت کرد ودر دلهای ایشان جاودانگی روح وروان را بکاشت ! بنابر این او را نه تنها باید در ردیف مردان بزرگ وبرجسته ی تاریخ شمرد بلکه سزاوار است که به پیامبری او اعتراف کنیم واز دل وجان بگوییم که او پــــیامبر خــــدا بود.!

 

ولتر فرانسوی

 

حضرت محمد بیگمان مردی بسیار بزرگ بود . وی جهانگشایی توانا ، قانونگذاری خرد مند ، سلطانی داد گر وپیامبری پرهیزگاربود. او بزرگ ترین نقشی را که ممکن بود در مقابل چشمان مردم عادی ایفا کند در روی زمین ایفا کرد.

 

پیر سیمون لاپلاس ، منجم ، ریاضی دان بسیار معروف فرانسوی :

اگرچه ما به ادیان آسمانی عقیده نداریم ولی آیین حضرت محمد (ص) و تعالیم او نمونه اجتماعی زندگی بشریت است. بنابر این اعتراف می کنیم که ظهور دین او واحکام خرد مندانه اش بزرگ وبا ارزش می باشد وبه همین جهت از پذیرش تعالیم حضرت محمد(ص) بی نیاز نیستیم.

 

گوته  دانشمند ، شاعر ونویسنده معروف آلمانی :

مندرجات کتاب قر آن ... مارا مجذوب میکند وبه شگفت می آورد و سر انجام به تعظیم واحترام بر می انگیزد.!

 

جورج برناردشاو ، نویسنده انگلستان :

من همیشه نسبت به دین محمد (ص) به واسطه خاصیت زنده بودنش نهایت احترام را داشته ام به نظر من اسلام تنها دینی است که دارای آنچنان خاصیتی است که میتواند تغییرات گوناگون را به خود جذب کند وخود را با اشکال وصور هر عصر منطبق سازد  .

  من درباره دین حضرت محمد (ص) چنین پیش بینی کرده ام که کیش او برای فردای اروپا قابل قبول خواهد بود. همان طور که در اروپای امروز هم پزیرش آن آغاز شده است.  من معتقدم که اگر مردی مانند پیامبر اسلام، فرمان  روایی مطلق جهان عصر جدید را احراز کند.طوری در حل مسایل ومشکلات جهان توفیق خواهد یافت که صلح وسعادتی را که بشر به شدت احتیاج دارد برای او تامین خواهد کرد. 

پروفسور ویل دورانت ، مورخ و نویسنده  آمریکایی :

اگر به میزان اثر این مرد بزرگ در مردم بسنجیم باید بگوییم که حضرت محمد (ص) از بزرگترین بزرگان تاریخ انسانی است . وی در صدد بود سطح معلومات واخلاقی قومی را که از فرط گرمای هوا وخشکی صحرا به تاریکی توحش افتاده بودند اوج دهد. وی در این زمینه توفیقی یافت که از توفیقات تمام مصلحان جهان بیشتر بود. کمتر کسی را جز او می توان یافت که همه ی آرزوهای خود را در راه دین انجام داده باشد زیرا به دین اعتقاد داشت .

محمد از قبایل بت پرست و پراکنده در صحرا امتی واحد به وجود آورد. برتروبالاتر ازدین یهود ودین مسیح و دین قدیم عربستان ، آیینی ساده ودینی روشن ونیرومند با معنویاتی که اساس آن شجاعت و منفعت قومی بود پدید آورد که طی یک نسـل در یکصد معرکه نظامی پیروز شد و در مدت یک قرن یک امپراطوری عظیم و پهناور به وجود آورد و در روزگارما نیروی مهمی است که بر یک نیمه از جهان حکومت دارد.

 

ادوارد گیبن ، بزرگترین مورخ انگلستان در قرن 18 میلادی :

از اقیانوس اطلس ، تا کنار رود گنگ ( درهندوستان ) قرآن نه فقط قانون فقهی شناخته شده است؛ بلکه قانون اساسی شامل رویه ی قضایی و نظامات مدنی و جزایی حاوی قوانینی است که تمام عملیات و امور مالی بشر را  اداره می کند و همه این امور که به موجب احکام ثابت و بدون تغییر انجام می شود ناشی از اراده ی خداست .

به عبا رتی دیگر قرآن دستوری عمومی و قانون اساسی مسلمین و دستوری است ؛ شامل : مجموعه قوانین دینی ، اجتماعی ، مدنی ، نظامی ، قضایی ، جنایی ، جزایی  و همچنین مجموعه ی قوانین از تکالیف زندگی روزانه تا تشریفات دینی اعم از  تزکیه نفس تا حفظ بدن وبهداشت  ، واز حقوق عمومی تا حقوق فردی تا منافع عمومی و از اخلاقیات تا جنایات واز عذاب ومکافات این جهان تا عذاب ومکافات جهان آینده ، همه را در بر دارد.

 

یوهان ولفگانگ گوته :

هرگاه معنای اسلام تسلیم شدن به اراده خداوند جهان می باشد، پس ما همگی در اسلام زندگی میکنیم ومسلمان می میریم!

 

ارنست رنان ، فیلسوف معروف فرانسوی از طریق سید جمال الدین اسد آبادی با اسلام و قرآن آشنا شد و علاقه فراوانی به قرآن داشت . او چندین رساله در مورد جنبه های زبان شناسی قرآن دارد. حرف معروف ایشان درباره قرآن این است :

در کتاب خانه ی شخصی من هزاران جلد کتاب سیاسی ، اجتماعی ، ادبی و غیره وجود دارد که اکثر آن ها را بیشتر از یک بار نخوانده ام و چه بسا کتابهایی که فقط زینت کتاب خانه من هستند ! ولی یک جلد کتاب هست که همیشه مونس من است و هر وقت خسته میشوم و میخواهم در هایی از معانی و کمال به روی من باز شود آن را مطالعه میکنم و ازمطالعه ی زیاد آن خسته نمی شوم ؛ این کتاب  قــــرآن کتاب آسمانی مسلمانان است !!!

 

 




برچسب ها : مذهبی  , فرهنگی  ,