4-سید حسنی
یکی دیگر از یاوران اصلیحضرت مهدی- از منطقه مشرق زمین: سید حسنی است که از سرزمین دیلم قیام می کند و مردمرا به یاری مردمی که درکنار ضریح فریاد برآورده دعوت می کند، گنج های خدا درطالقان، به دعوت او لبیک می گویند، چنان که امام صادق(ع) بنابر نقل مفضلفرمود:
«آنگاه سید حسنی- آن جوانمرد زیبا روی که از طرف سرزمین دیلم پیدا میشود- قیام می کند، به آواز بلند و صدای رسا- که همه مردم بشنوند- فریاد برآورد کهای آل محمد! مضطر را نجات دهید و به صدای آن منادی که در اطراف ضریح فریاد برآورده،جواب دهید! گنج های خدا در طالقان، او را جواب خواهند داد. گنج اند اما چه گنجی؟این گنج ها طلا و نقره نیستند، بلکه آنها دلیرمردانی آهنین اراده هستند که بر مرکبهای جنگی تیره رنگ سوارند و انواع سلاح ها در دست آنهاست و همواره ستمگران را میکشند، تا وارد کوفه شوند و بیشتر روی زمین را از وجود ظالمین، پاک می کنند، کوفه رامحل اقامت و پایگاه نظامی خود قرار می دهد و در این هنگام، خبر ظهور مهدی به او میرسد، اصحابش از او سوال می کنند: مهدی کیست؟ سیدحسنی در جواب می گوید: «بیایید باهم برویم ببینیم او کیست و چه می خواهد؟!»

امام صادق (ع) می فرماید: «به خدا قسمکه سیدحسنی می داند که او مهدی است و او را به خوبی می شناسد، مقصودش از این حرف،این است که حقیقت آن حضرت را بر یاران خود، آشکار سازد.»
(بحارالانوار، ج 53، ص15)
در روایات از طالقان و مردم آن زیاد تعریف شده است و ما در صفات یاران مهدی(عج) یکی از آن روایات را ذکر خواهیم کرد.
 

در روایاتی دیگر، سخن از قیام گیلانیاست که مردم دیلم، به یاری او برمی خیزند، چنان که علی (ع) فرمود:«قیام کننده ای کهاز ما است، از گیلان قیام می کند و آن مشرقی او را در دفع شیعه عثمان یاری می دهد ومردم آبر و دیلم او را اجابت می کنند و از ناحیه او به نعمت می رسندو...»
(الزام الناصب، ج 2، ص 160)
در روایتی دیگر، سید حسنی را به عنوان صاحبطبرستان معرفی کرده اند، چنان که امیرالمومنین در خطبه ملاحم فرموده است:« حسنی- صاحب طبرستان- همراه عده زیادی از سواره و پیاده، قیام می کند تا این که به نیشابورمی رسند و آن جا را فتح می نمایند و اموال آن را تقسیم می کنند، سپس به اصفهان و قممی آیند و در قم بین او و مردم، درگیری بزرگی واقع می شود و با یکدیگر به جنگ میپردازند، چون مردم قم در مقابل حسنی می ایستند، تا این که عده زیادی کشته می شوند وعده ای فرار می کنند، آنگاه حسنی اموال آنها را مصادره می کند و زنان و اولادشان رااسیر می کند و خانه هایشانرا خراب می کند... حسنی چهل روز در قم میماند...»
(بحارالانوار، کتاب السماء و العالم)
با توجه به این که گیلان وطبرستان از دیلم است، اختلافی بین روایات فوق الذکر نخواهد بود وگیلانی و طبرستانی،همان سید حسنی است که برای یاری مهدی (عج) قیام می کند و بنابراین وجهی ندارد کهمانند بعضی از نویسندگان، قیام گیلانی را غیر از حسنی بدانیم.

5-  مصری

در بحار الانوار آمده است:«پیش از سفیانی، مصری و یمنی خروج میکنند.»
(بحارالانوار، ج 52، ص 210)
در روایات زیادی آمده است که امیرالمومنین(ع) فرمود:« در میان یاران مهدی، افرادی شایسته از مصر وجود دارد.»
(همان، ص334)
این فرمانده مصری، جنبشی درمصر ایجاد می کند و اعلان جنگ می دهد، دربحارالانوار آمده است:« سرکرده فرماندهان، در مصر قیام می کند و سپاهیان، تجهیز وبسیج می شوند.» (همان، ص 208)

6-  حضرت خضر (ع)
بخشی از روایات،دلالت دارد که حضرت خضر در کنار مهدی (عج) به سر می برد و برنامه و دستورش را ازامام عصر می گیرد و در خدمت امام است، در این زمینه، امام رضا (ع) می فرماید:« خضر(ع) از آب حیات نوشید و از این رو زنده است و نمی میرد تا در صور اسرافیل دمیدهشود. البته او نزد ما می آید به ما سلام می دهد و ما صدای او را می شنویم، ولی شخصاو را نمی بینیم. هرجا که نام او برده شود باید بر او درود فرستاد.
او در موسمحج حاضر شده و تمام مناسک حج را به جا می آورد و در عرفات وقوف می کند و دعایمومنان را آمین می گوید و خداوند، تنهایی قائم ما را بوسیله آن حضرت، به انس و الفتو وحدت وی را در کنار او به پیوستگی بدل سازد.»

(بحارالانوار، ج 25، ص251)

7-  حضرت مسیح (ع)
روایات، حکایت از این دارد که عیسای مسیح(ع)، از آسمان برای یاری مهدی (عج) فرود می آید وزیر دست راست مهدی (عج) است وبامسیحیان شرق و غرب احتجاج می کند و بین مهدی (ع) و غربی هاپیمان صلحی برقرار میسازد.
(معجم الاحادیث الامام المهدی، ج 1، صص 528، 530، 539)

در 19 حدیث واردشده از پیامبر اکرم (ص) به طرق مختلف، حکایت از آن دارد که عیسی (ع) به مهدی (عج)اقتدا می کند و پشت سر او نماز می گزارد.
(معجم الاحادیث الامام المهدی،ج1)


8-  نفس زکیه
یکی از نشانه های حتمی ظهور، شهادت نفس زکیه استکه در مکانی بین رکن و مقام کشته می شود و ایشان پسری از آل محمد(ص) است. (منتهیالامال،ج2، ص 337)
فاصله شهادت نفس زکیه تا ظهور قائم(عج) بیش از پانزده شبانهروز نیست.
(ارشاد مفید، مترجم، ص 697)

یاران دیگر حضرت (عج)عبارتند از:

 9- حاکم آفریقا

10- اصحاب کهف

 11- الیاس پیامبر

12- ملائکه الهی وامدادهای غیبی

 

 

 




برچسب ها : مذهبی  , آخر الزمان  ,