سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وبلاگ
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
نویسندگان وبلاگ
ابر برچسب ها
امکانات دیگر

لیبرالیسم
لیبرالیسم به عنوان یکی از مکاتب و ایدئولوژی های مهم غرب است که مبتنی بر ویژگی ها، اصول و مقدمات فکری است که یکی از آنها اومانیسم و انسان محوری است. در ادامه به صورت مختصر توضیحاتی پیرامون این دو اصطلاح ارائه می شود:
واژه Liberal در لغت به معناى مختلف به کار رفته است: آزاد مرد در مقابل برده، روشنفکر، سخاوتمند، لاابالى، بى‏بند و بار و... اما در اصطلاح به یک گونه طرز تفکر در زمینه‏هاى سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و دینىگفته مى‏شود که تکیه اصلى آن بر آزادى هر چه بیشتر و توجه به حقوق طبیعى افراد است. این مکتب که اولین بار به عنوان یک حزب سیاسى در سال 1850 م در انگلیس مطرح گردید داراى اصول و ویژگى‏هایى است از قبیل:
1- فردگرایى: فرد و حقوق او بر همه چیز مقدم است. اگر دولت هم تشکیل شده است باید در خدمت خواسته‏هاى افراد جامعه باشد و نفع جامعه، موهوم است.
2- ارزش مطلق آزادى: تنها حد آزادى در نظر لیبرال‏ها، آزادى افراد دیگر است. دیگر هیچ مقوله‏اى از قبیل عدالت اجتماعى و اقتصادى، حفظ بنیان خانواده، اخلاق و... نمى‏تواند آن را محدود کند. همه باید قربانى این آزادى مطلق شوند.
3- انسان محورى و امانیسم: با توجه به نگرش مادى این اندیشه به عالم، آنچه اصل است، انسان است. به همین دلیل در وضع قوانین و ارائه خطوط اصلى سیاست و اقتصاد و فرهنگ، آنچه مهم و اصل است دیدگاه انسان و اراده اوست. برخلاف ادیان الهى و توحیدى که خدامحور هستند و مقنن اصلى را خداوند مى‏دانند.
براى آگاهى بیشتر ر.ک:
1- پرسش‏ها و پاسخ‏ها، آیت‏الله مصباح یزدى، ج 4
2- فرهنگ واژه ها، عبدالرسول بیات و جمعی از نویسندگان، مؤسسه اندیشه و فرهنگی دینی
3- فرهنگ سیاسى، دکتر بهروز شکیبا
4- لیبرالیسم غرب، آنتونی آرپلاستر، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز
5. درآمدی بر ایدئولوژی های سیاسی، اندرو هی وود، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی




برچسب ها : سیاسی و نظامی  , ادبی  , اجتماعی  , فرهنگی  ,
      

پوپولیسم (populis)

به معنی حکومت توده وار، یا مردم باور و... است که ریشه این نوع تفکر در میان روشنفکران تندرو روسیه، در دهه 1860 با ظهور نارودینکها (مردم باوران) پدید آمد. به اعتقاد آنها، روسیه بی آن که مرحله سرمایه داری را بگذارند، می تواند مستقیم به سوسیالیسم برسد و اساس آن را می توان بر کمون های روستایی گذاشت.
اندیشه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که در قالب «پوپولیسم» شناخته می شوند، بسیار متفاوت بوده و در هر جامعه و کشوری شکل خاص خود را دارد (دانشنامه سیاسی، داریوش آشوری، ص 300).
اما به طور کلی می توان مؤلفه های ذیل را به عنوان ارکان اساسی آن نام برد:
1. جلب پشتیبانی مردم با توسل به وعده های کلی و مبهم نظیر برابری، برادری، مساوات و... (سیاست های مقایسه ای، عبدالعلی قوام، ص 144).
2. پیشبرد هدف های سیاسی، مستقل از نهادها و احزاب موجود، با فراخوانی و بسیج توده مردم.
3. مخالفت اساسی با جامعه مدنی (فرهنگ علوم سیاسی، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، 1374، ص 264 و جامعه شناسی سیاسی، حسین بشریه، نشر نی، ص 341).
بنابراین در این گونه نظام ها به جای این که مشارکت سیاسی افراد همراه با آگاهی و بینش کامل و به شکل نهادینه و نظام مند باشد، به مشارکت توده ای و همراه با احساسات و هیجانات، تحت تأثیر تبلیغات سهمگین اکتفا می شود و حکومت شیوه ای اقتدار طلب با ساخت قدرت یک جانبه پیدا می کند.




برچسب ها : سیاسی و نظامی  , ادبی  , اجتماعی  , فرهنگی  ,
      

مارکسیسم (marxism)؛
این واژه از نام کارل مارکس، بنیان گذار سوسیالیسم علمی گرفته شده و عبارت است از مجموعه نظریات و آموزش های فلسفی و سیاسی و اقتصادی مارکس و انگلس. این مکتب قدرت های مادی تولید و مبارزه طبقاتی را نیرو های فعال در تاریخ می داند و بر بنیاد فلسفی ماتریالیسم دیالکتیک و ماتریالیسم تاریخی قرار دارد.
مارکس در آثار مختلف خود از «مانیفست» کمونیست گرفته تا کتاب «کاپیتال» تاریخ تحولات جهان را بر مبناى ماتریالیسم تاریخى، یا فلسفه مادى دیالکتیکى بیان مى‏کند مارکس تکامل وسایل تولید و نحوه تملک و بهره‏بردارى از این وسایل را زیر بناى تحولات اجتماعی مى‏داند و تاریخ بشر را به صورت تاریخ جنگهاى طبقاتى و منازعه بین ظالم و مظلوم و استثمار کننده و استثمار شونده بررسى و تجزیه و تحلیل مى‏نماید. از نظر مارکس دوره‏هاى تاریخى عبارتند از: 1ـ کمون اولیه که در این جامعه بدون طبقه هیچ گونه تملک بر وسایل و ابزار تولیدوجود نداشته است، 2ـ برده‏دارى 3ـ فئودالیه 4ـ بورژوازى و سرمایه‏دارى 5ـ سوسیالیسم 6ـ کمون ثانویه. به طور مختصر مى‏توان اساس تفکر مارکسیستى را در موارد ذیل خلاصه نمود:
الف ) اقتصاد تعیین کننده مسیر تاریخ است و تاریخ جز جنگهاى طبقاتى و مبارزه بین گروه هایی که منافع اقتصادى آنها با هم متعارض است چیز دیگرى نیست. بر اساس این تعبیر جنگهاى طبقاتى در مراحل مختلف تاریخى ابتدا بین بردگان و برده‏داران، سپس میان فئودالها و «سرف‏ها» یا دهقانان فقیر و بى‏زمین و بالاخره بین کارگران و سرمایه‏داران در مى‏گیرد و سرانجام به پیروزى طبقه کارگر یا پرولتاریا و نفى کامل طبقات اجتماعى منتهى مى‏گردد.
ب ) دولتها نقشى جز تأمین طبقه حاکم ندارند و در جوامع سرمایه‏دارى دولت حافظ منافع صاحبان سرمایه‏ها و استثمار طبقه کارگر است این فشار و استعمار فقط هنگامى خاتمه خواهد یافت که مالکیت خصوصى، به ویژه مالکیت ابزار تولید از میان برداشته شود و طبقه کارگرحکومت را به دست خود بگیرد.




برچسب ها : سیاسی و نظامی  , ادبی  , اجتماعی  , فرهنگی  ,
      

کاهش بهای ارز امیدهای زیادی برای بهبود شرایط بازار ایجاد کرده و صرف نظر از افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان مواردی مثل تنوع مدل‌ها و کاهش تاخیر بین ایران و بازارهای جهانی نمونه‌ای از فرصت‌های پیش رو است. در مقایسه با دهه دوم خرداد ماه می‌توان گفت روند کاهش قیمت در برخی مدل‌ها به 20 درصد می‌رسد اما پیش‌بینی کارشناسان نشان می‌دهد این تغییرات موقتی هستند و در کوتاه مدت شرایط فروش کالای لپ‌تاپ با تحولاتی روبرو خواهد شد.

 

ادامه مطلب...


برچسب ها : اقتصادی  ,

      

 

تلاش دولت روسیه برای متقاعد کردن ایران به پس گرفتن شکایتش بابت عدم تحویل «اس 300» ادامه دارد. در این راستا، پس از آنکه ایران با درخواست های اولیه مسکو برای عدم ارجاع موضوع به مراجع بین المللی موافقت نکرد، اکنون روسیه پیشنهاد ارائه یک سامانه جایگزین را به جای «اس 300» مطرح کرده است.
 
 روزنامه روسی «کومرسانت» خبر داده دولت روسیه برای جلوگیری از محکومیت خود به پرداخت جریمه 4 میلیارد دلاری به ایران بابت عدم تحویل «اس 300»، پیشنهاد ارائه یک سامانه دفاع هوای دیگر را به ایران داده است.

 

ادامه مطلب...


برچسب ها : سیاسی و نظامی  ,

      

"مصطفی حمدان" امروز در مصاحبه با شبکه خبری العالم تصریح کرد: جانشینی شیخ تمیم به جای پدرش شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر تغییری در سیاست های کلی این کشور ایجاد نخواهد کرد زیرا سیاست های کلی قطر در جلسات محرمانه وزارت امورخارجه آمریکا تعیین می شود و شیوخ قطر با نظارت سفارت آمریکا در دوحه این سیاست ها را اجرا می کنند.

وی افزود: با کناره گیری امیر قطر و به قدرت رسیدن فرزند وی، سیاست های قطر از جمله سیاست مربوط به سوریه تغییری نخواهد کرد .

حمدان گفت: امیر قطر سمت ها را میان پسران خود تقسیم کرد به این نحو که خلیفه بن حمد پسر بزرگ امیر قطر نوامبر 2012 به تل آویو سفر کرد تا با رئیس اتاق های بازرگانی رژیم اسرائیل و یک سرمایه گذار فلسطینی برای افتتاح بزرگ ترین بازار لوازم الکترونیکی و ارتباطاتی شراکت کند و تمیم نیز به روش موروثی قدرت را به دست گرفت .

دبیر شورای رهبری جنبش "مرابطون" لبنان، درباره احتمال عزل حمد بن جاسم وزیر امور خارجه و نخست وزیر قطر نیز اظهار داست: آمریکا می خواهد متصدی سمت وزیر امور خارجه قطر مجری سیاست های واشنگتن از جمله تعامل با رژیم اسرائیل باشد و امنیت این رژیم را فراتر از هر مساله دیگری بداند؛ لذا پیش بینی می شود که حمد بن جاسم در چند روز آینده برکنار شود و شخصیتی وابسته تر به آمریکا جانشین او شود .

حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر پس از 18 سال حکومت ، در پیامی رسمی کناره گیری خود را از قدرت و واگذاری آن به تمیم بن حمد ولیعهد این کشور اعلام کرد .

منبع: العالم



برچسب ها : سیاسی و نظامی  ,
      

رسا: حقوقدان شیعه مصر با اشاره به رقابت وهابی‎ها برای دشمنی با تشیع، گفت: محمد مرسی به دلیل حضور در کنفرانس ضد شیعه و سکوت در برابر تهدید شیعیان، در کشتار پیروان اهل بیت(ع) نقش دارد.

دمدراش العقالی، حقوقدان شیعه مصر درباره حمله وهابیان مصر به مراسم میلاد امام زمان(عج) و قتل شیخ حسن شحاته از علمای شیعه این کشور و 4تن از یارانش، گفت: گروه های تکفیری از زمان به قدرت رسیدن دولت جدید در مصر، جنگ را با شیعیان آغاز کرده و در حال رقابت برای کسب عنوان بزرگترین دشمن تشیع هستند.

وی افزود: شیخ حسن شحاته در منزلی یکی از شیعیان در حال سخنرانی درباره میلاد امام زمان(عج) بود که تروریست‎هایی که از خارج روستا آمده بودند به این خانه یورش برده و این افراد را به شیوه شنیعی به قتل رساندند. این در حالی است که شیخ شحاته هیچ مشکلی برای این افراد به وجود نیاورده و در منزلی با درب بسته در حال سخنرانی بود.

العقالی از قرضاوی و برخی جریان های اسلامی به عنوان عوامل این جنایت یاد کرد و اظهار داشت: مطمئنا محمد مرسی، رییس جمهور مصر نیز از عوامل این جنایت است، زیرا در کنفرانسی که با عنوان «یاران سوریه» در مصر برگزار شد، حضور یافت.

این حقوقدان ادامه داد: در این کنفرانس علاوه بر توهین های فراوانی که به تشیع شد، شیعیان را تهدید کردند و وی هیچ عکس العملی نشان نداد. تکفیری‎ها نیز از این سکوت به عنوان چراغ سبز دولت برای جنایت علیه شیعیان استفاده کردند.

وی با اشاره به پیام محکومیت این جنایت از سوی الازهر، تصریح کرد: الازهر این پیام را با هدف حفظ آبروی خود نزد ملت مصر و جهانیان صادر کرد. مصری‎ها به شدت با این جنایت مخالف هستند و نارضایتی خود را از آن اعلام کرده اند.

العقالی از عدم برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ حسن شحاته و سایر شهدا به دلیل درخواست دستگاه های امنیتی یاد کرد و خاطر نشان ساخت: نجات مصر از سرطان تکفیری مهمترین مسأله کنونی است. برگزاری مراسم بزرگداشت در شرایط کنونی نه تنها فایده ای ندارد بلکه ممکن است به حادثه ای دیگر علیه شیعیان مبدل شود. ملت مصر در کنار ما قرار دارد و این بهترین مسأله به شمار می آید.




برچسب ها : سیاسی و نظامی  ,
      

به گفته منابع سیاسی "تمیم" با تکیه بر حمایت پدرش "حمد بن خلیفه آل ثانی" و مادرش "موزه بنت ناصر المسند" همسر دوم امیر قطر که در خاندان حاکم از نفوذ بالایی برخوردار است، توانست پله های رسیدن به قدرت را به سرعت بپیماید.

تمیم در عرصه ولایتعهدی بی رقیب نبود. او برادران بزرگتری از همسر اول پدرش دارد. امیر قطر ابتدا "جاسم" پسر بزرگش را که فرزند شیخه موزه است به عنوان ولیعهد منصوب کرد اما در آگوست 2003 تمیم را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.

تمیم از زمانی که به عنوان ولیعهد برگزیده شد به تمام مناصب کلان امنیتی و اقتصادی سیطره یافت و به تدریج پرونده های امنیتی و نظامی و امور خارجی را طی سه چهار سال گذشته به دست گرفت.

علاوه براین وی با بلندپروازی و به منظور تثبیت جایگاه کشورش در جهان طرحهایی را برای سرمایه گذاری در ورزش به اجرا گذاشت و ریاست کمیته المپیک را نیز به عهده گرفت تا مقدمات جام جهانی 2022 به میزبانی کشورش را فراهم نماید.

وی همچنین جانشین پدرش در ریاست نیروهای مسلح شد و علاوه بر ریاست شورای عالی امور اقتصادی و سرمایه گذاری، ریاست تعدادی از شوراها و هیات های اصلی کشورش مانند شورای عالی آموزش ، شورای عالی ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات ، شورای عالی محیط زیست ، هیات اعمال و توسعه عمرانی و شورای سرمایه گذاری قطر باسرمایه چند میلیارد دلاری در سایر کشورها را نیز به عهده گرفت.

تمیم در یک مدرسه خصوصی انگلیسی به نام شربون تحصیل کرده و در سال 1998 مانند پدرش از آکادمی نظامی ساندهرست فارغ التحصیل شد.

وی روابط خوبی با غرب و نیز همسایه بزرگ خود عربستان سعودی دارد .

به اعتقاد ناظران به قدرت رسیدن تمیم نشانگر پایان یافتن نقش محوری حمدبن جاسم آل ثانی وزیر خارجه و نخست وزیر کنونی قطر است .

ناظران با این حال پیش بینی می کنند سیاست قطر با روی کار آمدن تمیم تفاوت چندانی با گذشته نداشته باشد هرچند به قدرت رسیدن یک جوان در کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام جسورانه ای است زیرا در این کشورها معمولا قدرت به افراد سالخورده می رسد.

فرانس پرس به نقل از یک منبع نزدیک به خاندان حاکم قطر خاطرنشان کرد که به قدرت رسیدن تمیم ممکن است باعث ایجاد هراس در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شود که با تمام توان قدرت را در چنگ خود گرفته اند .

منبع : العالم




برچسب ها : سیاسی و نظامی  ,
      

 تسنیم : موضع این جنبش در یک بیانیه و بعد از آن مطرح شد که یک نشست فوری بین نمایندگان و سیاستمداران 14 مارس در دفتر سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان برگزار شد.
حاضرین از ارتش لبنان به خاطر مبارزه با شبه نظامیان در شهر سیدون حمایت کردند و در بیانیه خود افزودند: جنبش 14 مارس از نهادها سیاسی و نظامی لبنان بخصوص ارتش این کشور حمایت می کند.
در این بیانیه تاکید شده است که باید دولت جدیدی شکل بگیرد که بتواند به اقتصاد لبنان سر وسامان ببخشد.




برچسب ها : سیاسی و نظامی  ,
      

انواع حجامت
در کشور های غربی حجامت تقریباً با 10 روش انجام می شود، ولی در طب سنتی ایران حجامت به طور کلی به دو دسته حجامت خشک ( بادکشی Dry cupping) و  حجامت تر Wet cupping تقسیم می شود.

 

حجامت خشک

نوعی حجامت است که در آن خونی از بدن خارج نمی شود، بلکه تنها عمل مکش ( Suction) روی پوست انجام می شود. حجامت خشک خود بر دو قسم است: سرد و خشک و گرم و خشک.


حجامت گرم و خشک
در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد. حجامت خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد. اینگونه از حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

 

ادامه مطلب...


برچسب ها : طب و پزشکی  ,

      
<   <<   11   12   13   14      >